Bedrijfswaarden voorbeelden

Bedrijfswaarden voorbeelden

Bedrijfswaarden voorbeelden vind je onderaan deze pagina. Bedrijfswaarden zijn die waarden die jij met jouw bedrijf

  • Omarmt.
  • Wil ervaren.
  • Ook wil nastreven.

Het zijn idealen die de medewerkers motiveren en die hen emotionele waarde geven zoals bijvoorbeeld trots, plezier en betrokkenheid. Bedrijfswaarden doen nog veel meer, want bedrijfswaarden zorgen voor een match met:

  • Klanten
  • Onderaannemers
  • Collega’s.
  • Alle andere stakeholders!

De bedrijfswaarden geven niet alleen aan wat belangrijk voor het bedrijf zelf is, maar dus ook wat voor de stakeholders belangrijk is!

De waarden die belangrijk en waardevol voor het bedrijf zijn en ook vervuld worden, geven energie aan de organisatie en zorgen voor enthousiasme. Wanneer de bedrijfswaarden wegvallen dan raakt de accu leeg.

Wat zijn goede bedrijfswaarden

In basis zijn er geen goede of slechte bedrijfswaarden. Bedrijfswaarden zijn immers die waarden jij met jouw bedrijf omarmt, die jij graag wil ervaren en ook wil nastreven.

Dat wil niet zeggen dat je automatisch succesvol zal zijn.

De betere vraag die je kan stellen is: pakken deze waarden die wij hebben omarmd positief uit en zijn wij hiermee wel of niet succesvol?

En is het antwoord op deze vraag nee, analyseer dan welke waarden nu ontbreken waardoor je nu niet succesvol bent.

Welke waarden zijn nodig voor succes?

Voeg waarden toe die nodig zijn om wel succesvol te worden als je nu nog niet succesvol bent. Er zijn geen goede of slechte waarden, er zijn wel waarden die bijdragen aan je succes en waarden die niet bijdragen aan je succes. Om een beoordeling te kunnen maken zal je ook jouw eigen definitie van succes moeten formuleren.

Wil je zelf een waardevolle missie formuleren, maak dan gebruik van de meest aansprekende waarden welke waardevol voor jou zijn. Onderstaand heb ik een groot aantal bedrijfswaarden die je veel tegenkomt voor je verzameld.

Een waarden gedreven visie

Vanuit mijn directe betrokkenheid bij het begeleiden van management en leidinggevenden bij het realiseren van jaardoelen en businessplannen is deze stap voor stap methode ontwikkelt.

Hoe je stap voor stap een waarden gedreven visie formuleert beschrijf ik in mijn boek, welke je onderstaand kan bestellen.

Bedrijfswaarden voorbeelden en visie

Realiseer vol vertrouwen jouw meest waardevolle visie en ga stap voor stap jouw doelen bereiken. 

En ook als je nu nog geen visie hebt dan is er hoop.

Het is niet moeilijk om een inspirerende visie te ontwikkelen als je weet hoe dit moet. De stappen zijn eenvoudig als je weet wat de stappen zijn. 

En ik neem je stap voor stap mee, licht alle stappen duidelijk toe en dus is het 100% zeker dat ook jij komt tot jouw eigen inspirerende visie.

Stel je voor dat je de komende 90 dagen hele grote stappen zet en 3 belangrijk doorbraken realiseert? Ook als je nu nog geen visie hebt!

Stel je voor wat dan vervolgens allemaal mogelijk wordt? 

Maak succes voorspelbaar voor jezelf door een bewezen methodiek te volgen en creëer momentum.

Momentum is belangrijk om doelen te bereiken en je visie te realiseren. Je krijgt momentum als je stap voor stap in de juiste richting blijft bewegen.

Ook jij kan deze methodiek toepassen en jouw visie realiseren

Natuurlijk kan ook jij deze methodiek eenvoudig toepassen.

  • Een inspirerende visie te gaan formuleren waar je 100% vertrouwen in hebt.
  • De speerpunten te bepalen om jouw inspirerende visie te realiseren.
  • Echte doorbraken te bepalen (jaardoelen) waarmee je een speerpunt van jouw visie realiseert.
  • Overzicht te krijgen.
  • De rust te bewaren.
  • Structuur te krijgen.
  • Meer plezier, enthousiasme en energie te ervaren.
  • Weer in de lead te komen en leiding aan jouw team te geven.

Verwacht altijd betere resultaten en ontwikkel de mindset dat jij daar zelf invloed op kan uitoefenen. 

Resultaten zijn belangrijk. Zonder winst te maken heb je geen toekomst. Maar goede financiële resultaten zijn geen doel op zich en altijd het gevolg van heel veel dingen goed doen. Maar wat moet je dan precies allemaal goed doen om ook goede financiële resultaten te behalen?

Bedrijfsvisie formuleren

Wil een organisatie alle neuzen in dezelfde richting krijgen dan is een inspirerende visie noodzaak en geen luxe. Een visie brengt richting, overtuiging, toewijding, stimuleert de creativiteit en daarmee nieuwe ideeën en leidt tot meer plezier, enthousiasme en energie.

De doelen stellen gids helpt jou om business doelen te bereiken.

Business groei en persoonlijke groei kunnen heel goed hand in hand gaan. Hoe wij gekomen zijn tot deze unieke combinatie en win-win voor werknemer en werkgever lees je hier.

Bedrijfswaarden voorbeelden

Aanpassingsvermogen
Aanvaarding
Activiteit
Ambitie
Avontuur
Avontuurlijkheid        
Balans
Bedachtzaamheid      
Bedrevenheid 
Begrip
Bekwaamheid
Beleefdheid    
Benaderbaarheid
Bereidheid      
Bereidwilligheid         
Besluitvaardigheid
Betekenis        
Betrokkenheid           
Betrouwbaarheid
Bevlogenheid
Bijdrage          
Comfort
Concurrentie  
Consistentie
Controle
Creativiteit
Daadkracht     
Dankbaarheid
Degelijkheid    
Delen
Deskundigheid           
Dienstbaarheid
Differentiatie  
Directheid
Discipline
Discretie
Diversiteit
Doelgerichtheid         
Duidelijkheid
Duurzaamheid
Echtheid
Educatie          
Eenheid
Eenvoud
Eer
Eerlijkheid       
Effectiviteit
Elegantie
Empathie
Empowerment
Energie
Enthousiasme
Ervarenheid
Evenwicht
Excellence      
Expertise
Flexibiliteit
Focus
Gastvrij
Gedrevenheid
Geduld
Gedurfd
Geinspireerdheid       
Gelijkheid
Geloofwaardigheid    
Geluk  
Genegenheid
Gezondheid
Groei
Hard werken
Harmonie
Helderheid      
Hulpvaardigheid         
Humor
Idealisme
IJver
Innovatie        
Inspiratie
Integriteit       
Intelligentie
Inzet
Kennis
Klantgericht
Klanttevredenheid
Kracht
Kwaliteit
Leiderschap
Levendigheid
Levensduur
Leveringsbetrouwbaarheid
Logica
Loyaliteit
Mededogen
Meesterschap
Mensgerichtheid        
Milieu
Moed
Motivatie
Nauwkeurigheid
Netheid
Nieuwsgierigheid
Nut      
Onafhankelijkheid      
Onbevreesdheid
Ondernemerschap
Ondersteuning
Openheid        
Oprechtheid
Optimisme
Opwinding
Originaliteit
Overvloed
Passie producten        
Persoonlijke ontwikkeling
Persoonlijkheid
Pionieren                       
Plezier
Plicht
Positiviteit
Potentieel
Prestatie
Privacy
Productiviteit
Productkwaliteit         
Professionaliteit         
Relaties
Representativiteit 
Respect
Resultaatgerichtheid  
Rust    
Samenwerking
Schoonheid
Snelheid
Speelsheid
Spontaniteit
Stabiliteit
Stevigheid
Structuur        
Succes
Synergie          
Teamwerk
Tevredenheid
Toegankelijkheid
Toewijding
Tolerantie
Transparantie
Uitmuntendheid
Uniekheid
Vakmanschap
Vasthoudendheid       
Veerkracht
Veiligheid
Verandering
Verantwoordelijkheid 
Verantwoording
Verbeelding
Verscheidenheid
Vertrouwelijkheid      
Vertrouwen
Vindingrijkheid
Vitaliteit          
Volharding
Vreugde
Vriendelijkheid
Vriendschap
Vrijheid
Waardecreatie 
Waardering
Waarheid
Wijsheid          
Zakelijkheid    
Zekerheid
Zelfstandigheid         
Zorgvuldigheid           
Zuiverheid


Nog een paar tips:

  • Maak een top 10 waarden lijst.
  • Zet je meest belangrijke waarde op 1 en bepaal de volgorde binnen jouw top 10.
  • En communiceer de meest belangrijkste en relevante waarden voor jouw bedrijf.
  • Geef per waarde een korte heldere omschrijving wat deze waarde voor jou/jullie betekent.

Wil jij een eigen waarden gedreven visie ontwikkelen en kan je hierbij wat hulp gebruiken?