Categorieën
Stap 1 - Bepaal je doel

De betekenis van bedrijfswaarden

Wat is de betekenis van jouw bedrijfswaarden? Communiceer jij deze ook?

De betekenis van bedrijfswaarden

De top 3 bedrijfswaarden van de doelen stellen gids

De top 3 bedrijfswaarden van de doelen stellen gids zijn:

  1. Vitaliteit
  2. Vertrouwen 
  3. Bouwen

Wat zijn bedrijfswaarden en waarom zijn bedrijfswaarden belangrijk?

Bedrijfswaarden zijn die waarden die jij (met jouw bedrijf):

  • Omarmt.
  • Wil ervaren.
  • Ook wil nastreven.

Het zijn idealen die jou, en jouw medewerkers motiveren en hen emotionele waarde geven zoals bijvoorbeeld trots, plezier en betrokkenheid.

Bedrijfswaarden doen nog veel meer overigens, want bedrijfswaarden zorgen ook voor een match met:

  • Klanten
  • Onderaannemers
  • Collega’s.
  • Alle andere stakeholders!

De betekenis van de bedrijfswaarden Doelen Stellen Gids

Vitaliteit – Vitaliteit betekent voor mij persoonlijk het beschikken over een ruime mate van levensenergie en levenskracht resulterend in een gezonde geestelijke en lichamelijke gesteldheid, alsmede gezonde (financiële) resultaten. 

Vertrouwen – Vertrouwen betekent voor mij vertrouwen hebben in de visie, de mensen, de strategie, de toegevoegde waarde en het proces. Maar ook het vertrouwen in het krijgen van de juiste feedback om steeds te blijven bijsturen en te blijven verbeteren om zodoende ook steeds betere resultaten te kunnen blijven behalen. Vertrouwen betekent voor mij ook het meegaan met de stroom, het vertrouwen hebben dat uiteindelijk alles goed uitpakt ondanks de vele (schijnbare) tegenslagen die we allemaal ervaren in het leven. 

Vertrouwen betekent voor mij ook dat we leven in een vriendelijk universum geregeerd door natuurwetten die je in je voordeel kan gebruiken. Iedereen zal deze door Einstein geformuleerde vraag voor zichzelf moeten beantwoorden. 

 

Bouwen – En als je vitaliteit in orde is, je vertrouwen hebt, dan kan je gaan bouwen. Bouwen is de volgende logische stap in het groei en ontwikkel proces. Zonder bouwen geen flow!

“De belangrijkste vraag waar de mensheid voor staat is of het universum een vriendelijke plek is.”
Albert Einstein

Hoe zit het met jouw vertrouwen in het universum?

Of je deze vraag met ja of nee beantwoord maakt nogal een verschil hoe je in het leven staat en hoe het met je vertrouwen – in jezelf en jouw omgeving – gesteld is. 

Je acties en reacties zijn totaal verschillend als je tot de conclusie komt dat het universum niet vriendelijk maar vijandig is, niet ondersteunend maar concurrerend, niet te vertrouwen is maar je moet wantrouwen.

Het zou zo maar kunnen zijn dat dit inderdaad de meest belangrijke vraag is die jij moet beantwoorden voor jezelf in dit leven?

De wijze waarop je deze vraag beantwoord is ook bepalend hoe jij in algemene zin met feedback omgaat. 

Zie je elke uitkomst als een hulpmiddel om je verder te helpen?

Zie je uitkomsten als de ene keer gewenst (goed) en de andere keer ongewenst (slecht)?

En zo ja, zie je 80% van de uitkomsten als goed of slechts 20% als goed?

De betekenis van bedrijfswaarden en deze zichtbaar maken

Als de bedrijfswaarden de idealen zijn die de medewerkers motiveren en die hen emotionele waarde geven, maak de bedrijfswaarden dan ook zichtbaar.

Als de bedrijfswaarden voor een match met klanten zorgen, communiceer jouw bedrijfswaarden dan ook duidelijk.

Laat jouw bedrijfswaarden terugzien in je visie, acties en de wijze waarop je deze acties uitvoert.

Ben jij op zoek naar voorbeelden van bedrijfswaarden?

Congruentie en bedrijfswaarden

Kan jij volmondig ja zeggen tegen je bedrijfswaarden?

Als ik zeg dat mijn belangrijkste waarden vitaliteit, vertrouwen en bouwen zijn, dan zal ik dit moeten laten zien in mijn acties EN zou jij dit bij mij moeten kunnen terugzien. 

Alleen dan ben ik congruent en is er sprake van congruentie tussen visie, acties en handelingen en bedrijfswaarden.

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen beeld en interpretatie bij woorden en dus ook bij bedrijfswaarden. Maar als je een omschrijving toevoegt wat jouw bedrijfswaarden voor jou betekenen, verklein je de kans op mis interpretatie en vergroot je de kans op een juiste beeldvorming.

Door je bedrijfswaarden te communiceren ga jij ook stap voor stap steeds meer congruent worden met jouw waarden. Het punt waarop jij kan zeggen “ik ben 100% congruent met mijn waarden“ gaat er dan vroeger of later komen. Wanneer je niet congruent bent dan krijg je dat vanzelf als feedback terug. Mensen houden immers niet van in-congruente mensen. 

Wil jij aan die slag met jouw bedrijfswaarden? Wil jij bijvoorbeeld een eigen waarden gedreven visie ontwikkelen en kan je hierbij wat hulp gebruiken?

Alles staat beschreven in mijn boek, welke jij kan bestellen.

Winstgevend Jaarplan Schrijven en betere financiële resultaten behalen?

De Doelen Stellen Gids Trainingen

1 – Training – Doelen Bereiken

2 – Flow-Training

3 – Winstgevend Jaarplan Schrijven

Klik op de link voor meer informatie.

Doelen Stellen Gids
Jeroen Langeveld
error: Content is protected !!