Focus op je smart doel voelt goed

Focus op je smart doel voelt goed

Focus op je smart doelFocus op je smart doel voelt goed en zolang het goed voelt zal je stappen zetten om dit doel te bereiken.

In de vorige blog ‘alles begint met een gedachte’ en aansluitend ga je een SMART doel bepalen gaf ik al aan dat veranderingen niet altijd eenvoudig zijn.

Een andere gedachte kiezen is een eerste stap. Maar als je geen systeem hebt, dan is de kans groot dat je binnen de kortste keren weer terug valt in je oude vertrouwde denkpatronen. Het goede voornemen is er wel, maar goede voornemens alleen werken niet.

Weten dat gedachten je houding en gedrag beïnvloeden wil niet zeggen dat je in staat bent je gedachten te controleren. En dus ook niet dat emotionele uitbarstingen nooit meer zullen voorkomen.

Het kan wel betekenen dat je heel bewust stap voor stap beter wordt in het observeren van je eigen gedachten. Je leert dan  om vroegtijdig te signaleren  welke richting je op gaat.  Een richting die gaat eindigen in een emotionele uitbarsting is niet wat je wil.

Niemand kiest bewust voor een emotionele uitbarsting. Emotionele uitbarstingen gebeuren je en dat is niet nodig. Maar dan dien je wel bewust te zijn van je eigen gedachten zodat je direct andere gedachten kan kiezen. Gedachten die je wel dienen en waarbij je focus gericht is op hetgeen je wel wil.

Focus op je smart doel

Focus op je smart doel en je sluit emotionele uitbarstingen uit. Zolang je gedachten gericht zijn op jouw doel dan ervaar je automatisch positieve emoties.

De start is vaak het moeilijkst hebben we eerder gezien. Nadat je de eerste stappen gezet hebt wordt het al veel makkelijker om de volgende actie te ondernemen.

En dat geldt ook voor het ontwikkelen van meer bewustzijn. Ook dit is een proces en niet iets wat je van de ene op de andere dag volledig beheerst.

Maar wanneer jij hele goede redenen hebt waarom je meer bewust wil worden van je denkpatronen en waartoe deze leiden, dan ga je een manier vinden om dit ook te bereiken.

Niemand  zit te wachten op emotionele uitbarstingen van een ander. Emotionele uitbarstingen kunnen in het moment noodzakelijk zijn en verdedigbaar zijn, maar dat wil niet zeggen dat het vertrouwen niet langdurig beschadigd wordt door deze uitbarsting.

En dat is vast niet wat je wil. En het is ook niet nodig als je eerder je grenzen aangeeft en je ervan bewust bent van je eigen gedachten en waartoe deze uiteindelijk leiden.

 

Nieuw gratis boek: