Categorieën
Stap 1 - Bepaal je doel

Goede voornemens 2017 – zo werkt het wel.

Goede voornemens 2017 – zo werkt het wel.

Goede voornemens

Elk jaar opnieuw hebben we goede voornemens. Een nieuw jaar, een nieuwe start, met nieuwe kansen.

Vaak komt er weinig terecht van goede voornemens. Misschien heb je wel de conclusie getrokken dat goede voornemens niet werken.

Weet je waarom goede voornemens vaak niet werken?

Het probleem met deze goede voornemens is dat het bijna altijd om een probleem gaat wat opgelost moet worden. 

Het hele jaar eten we en/of drinken we te veel en dan is het 1 januari en opeens ben je het zat. 1 januari moet het direct helemaal anders.

Uit onderzoek blijkt dat in heel veel gevallen eind januari niets meer over is van deze goede voornemens. Te veel mensen hebben ook ieder jaar weer dezelfde goede voornemens, die ieder jaar opnieuw niet bereikt worden.

Waarom goede voornemens niet werken

Weten dat er iets moet veranderen is niet genoeg. Je kan weten dat je minder moet eten of minder moet drinken, of zou moeten stoppen met roken, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat ook gaat doen.

Doelen bereiken – Strategieën om doelen wel te bereiken.

Wil je het echt?

Wil je een verandering in je leven aanbrengen dan moet je het wel echt willen. Echt willen houdt in dat je ook bereid bent om actie te ondernemen. Zolang het slechts een goed voornemen is dan zal er niet veel veranderen. Waarom wil je dit doel bereiken? Schrijf voor jezelf op waarom dit doel belangrijk voor je is. Wat levert het jou op? En wat levert het op voor jouw omgeving? Vraag jezelf af wat de voordelen op de lange termijn zijn? En als je dit doel bereikt, wat wordt dan nog meer mogelijk voor je?

Wat heb je het afgelopen jaar bereikt?

De periode rond de jaarwisseling is een goed moment om terug te kijken. Wat heb je het afgelopen jaar wel bereikt? Welke stappen heb je al gezet? Welke verbeteringen heb je gerealiseerd? Schrijf op wat je het afgelopen jaar wel hebt bereikt. Elke kleine stap vooruit is een stap vooruit. Elke kleine stap vooruit maakt een volgende stap vooruit mogelijk. Maak een lijst van al je vorderingen.

  • Welke inspiratie krijg je nu om ook een volgende stap te zetten?
  • Welke mogelijkheden zie je nog meer?
  • Hoe voel jij je als je jouw lijst met vorderingen voor je ziet liggen?
  • Voel je de energie stromen en krijg je zin om een volgende uitdaging aan te gaan?

Wat zijn jouw goede voornemens 2017?

  • Waar wil je echt voor gaan?
  • Wat wil je absoluut bereiken dit jaar?
  • Welke ambitieuze doelen wil jij dit jaar eindelijk bereiken?
  • Wat wil je precies bereiken? Maak je doel smart.

Neem je verantwoordelijkheid.

Wil je het echt? Neem dan ook je verantwoordelijkheid. Doe het. Geef je commitment. Ga er 100% voor. Wanneer je ‘waaroms’ sterk genoeg zijn dan vind je ook een manier om je doel te bereiken. Zijn je ‘waaroms’ niet sterk genoeg? Begin er dan niet eens aan. Wanneer je ‘waaroms’ niet sterk genoeg zijn dan is het zo’n ‘typisch goed voornemen’ waarvan eind januari al niets meer over is. Doe het niet.

Neem je verantwoordelijkheid. Bepaal je doel. Zorg dat je precies weet wat je wil. Alleen dan kan je focus behouden. Neem actie. Ga ervoor.

Zorg voor een feedbackmechanisme.

Kom je dichter bij je doel of niet? Wanneer je doel smart bepaald is dan kan je objectief vaststellen of je vorderingen maakt of niet. Meten is weten. Vorderingen geven energie. Meten en vaststellen dat je dichter bij doel komt motiveert je. Dat betekent dat je een feedbackmechanisme moet inbouwen en wekelijks monitort of je stappen hebt gemaakt.

Waar ga je NEE tegen zeggen? Ga jij dit jaar NEE zeggen tegen:

  • Zinloze vergaderingen waarin geen besluiten genomen worden.
  • Het elke dag weer beantwoorden van een stroom van e-mails.
  • Het oplossen van andermans problemen.
  • Brandjes blussen.
  • Inefficiënties en storingen in het operationele proces op te lossen.

Nee zeggen tegen het een is immers ook JA zeggen tegen iets anders en daarmee een dikke JA voor de realisatie van je eigen doel.

Meer Nee zeggen tegen snoepen is JA zeggen tegen een betere gezondheid.

Vaker Nee zeggen tegen de moeizame samenwerking is JA zeggen tegen de plezierige samenwerking.

Leren om meer Nee te zeggen is net als focus, commitment en vertrouwen een essentiële stap in het doelen stellen proces.

Gebruik de 80 – 20 regel in je voordeel

De 80 – 20 regel geeft aan dat er een ongelijkheid is tussen de inspanningen en de resultaten. Vraag je af:

  • Wat zijn mijn 20% activiteiten waarmee ik de grootste toegevoegde waarde realiseer?
  • Wat dien ik te overwinnen om het meest te groeien het komende jaar?
  • Welke 20% van de input leidt tot 80% van de output?

Bepaal vervolgens je SMART doel wat je echt wil bereiken.

Wil je meer weten over SMART doelen?

Download hier mijn gratis eboek.

Wat is je plan?

Geen plan hebben resulteert vaak in gevoelens van onzekerheid, zorgen en twijfel. Teleurstellingen en pijn ervaren we ook als we geen plan hebben.

Het is de gehechtheid aan het plan die de pijn veroorzaakt. Niet het plan zelf.

Niets zal volgens plan verlopen. Maar dat wil niet zeggen dat je geen plan moet hebben. Natuurlijk wil je wel een plan en richtpunt hebben. En ja, soms dien je een lange weg af te leggen. En soms kan je jouw doel alleen bereiken als je nieuwe vaardigheden ontwikkelt, buiten je comfortzone stapt en doorzet.  Een andere keer zal je een nieuwe manier van denken dienen te ontwikkelen.

  • Bepaal jouw doel. Maak een plan op hoofdlijnen hoe jij dit doel wil gaan bereiken. Onderneem actie en zorg voor momentum.
  • Door momentum te creëren ga je vanzelf steeds meer vaart maken en worden de stappen vanzelf groter en groter en daarmee ook de resultaten die je zal gaan behalen.
  • Dat wil niet zeggen dat je alle stappen van a tot z tot in detail op je netvlies moet hebben staan. Elke reis begint met een eerste stap en dan met een volgende kleine stap. Je groeit op de doelen stellen reis.
  • Je leert meer over jezelf, doet nieuwe ervaringen op en ontwikkelt ook jouw vaardigheden steeds verder. De volgende stap wordt vanzelf duidelijk als je de eerste stap hebt gezet.

Focus op jouw kwaliteiten

Belangrijk is tevens dat je doelen selecteert waar jij goed kan presteren. Kies doelen die bij jou passen. Hanteer een systeem om doelen te bereiken.

Denk niet dat falen geen invloed heeft op je toekomstige successen.

Ernstig falen beïnvloed je zelfvertrouwen. Door selectief te zijn welke doelen je wel en niet oppakt bescherm je jouw zelfvertrouwen.

Fouten maken hoort bij het doelen stellen proces en kan je nauwelijks voorkomen als het ambitieuze doelen betreft. Maar begin niet aan iets waar je niet kan slagen. Ga geen strijd aan die je niet kan winnen.

Wil je weten aan welke drie voorwaarden voldaan moet zijn om doelen wel te bereiken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *