Categorieën
Stap 8 - Zet de volgende stap Voorbeelden

Hoe creëer ik goede routines?

Hoe creëer ik goede routines?

Hoe creëer ik goede routines?

Stel je voor dat elke keer dat je een doel stelt deze ook bereikt? Wat nu als je van start gaat en je nooit meer de handdoek in de ring gooit? Dat je ondanks tegenslagen toch jouw doelen realiseert?

Hoe vaak heb je tegen jezelf gezegd:

  • Ik ga 3 * per week sporten.
  • Ik ga gezond eten.
  • Ik ga mijn mailbox elke dag bijhouden.

Om dan na een aantal dagen vast te stellen dat het niet gelukt is?

Misschien kom je wel tot de conclusie dat je niet genoeg gemotiveerd was en vraag jij je vertwijfeld af: Hoe creëer ik goede routines die er toe bijdragen dat ik wel mijn doelen bereik?

Motivatie is niet de oplossing. Motivatie werkt slechts tijdelijk. Niettemin kan je die periodes waarin je super gemotiveerd bent wel gebruiken om goede routines te creëren.

Gebruik de motivatie om momentum te creëren.

  • Momentum is nodig om doelen te realiseren.
  • Met momentum creëer je goede routines.
  • Uiteindelijk zijn het je dagelijkse routines die bepalen of je succesvol zal zijn en niet de kortstondige momenten waarop je super gemotiveerd bent.

De momenten waarop je super gemotiveerd bent om iets nieuws te gaan doen en een verandering in je leven te gaan aanbrengen zijn slechts tijdelijk, kunnen een paar dagen aanhouden en misschien zelfs wel een paar weken en dan is het weer over.

Geniet ervan zo lang deze duren en benut ze! Creëer goede routines!

Stel jezelf vanaf nu niet meer de vraag: hoe blijf ik gemotiveerd om mijn doel te realiseren?

Stel jezelf vanaf nu de vraag: hoe creëer ik goede routines om mijn doel te realiseren?

Hoe creëer ik goede routines?

Ga eens in gedachten terug naar al die keren dat je super gemotiveerd aan iets begon, misschien wel een jaaropdracht, en dat je na 1 maand tot de conclusie kwam dat je helemaal niet meer gemotiveerd was om aan je jaaropdracht te werken.

  • Wat was de reden hiervan?
  • Was dat omdat je te lui was?
  • Was dat omdat je de voordelen van dit doel niet meer wist te benoemen?
  • Of was het misschien wel omdat je niet wist wat de volgende stap zou moeten zijn?

Wanneer je doelen voorbereidt dan zijn dit niet de redenen waarom je geen actie meer onderneemt.

Er moet dus sprake zijn van andere oorzaken.

Misschien geldt voor jou wel:

  • Dat je veel selectiever moet zijn en niet overal ja tegen moet zeggen.
  • Dat je activiteiten beter moet inplannen en er tijd voor dient te reserveren.
  • Dat je minder kritisch op jezelf dient te zijn.
  • Dat je goede routines dient te creëeren.

Hoe creëer ik goede routines?

Omdat goede routines een noodzakelijke voorwaarde zijn om doelen te realiseren, deel ik een aantal goede routines met je.

Weliswaar zijn het mijn routines, misschien kunnen deze routines jou op het spoor zetten om ook een goede routine voor jezelf te ontwikkelen.

Creëer vooral een eigen goede routine!

Voeg details toe die voor jou belangrijk zijn.

Details maken het verschil.

Voorbeeld van het creëeren van een goede schrijf routine:

Stap 7 - creëer goede routines
Stap 7 – creëer goede routines
  • Reserveer dagelijks tijd om te schrijven.
  • Richt een speciale schrijfplek in.
  • Verwijder alle afleidende bronnen.
  • Bepaal hoeveel woorden je dagelijks wil schrijven, bijvoorbeeld 300 woorden.
  • Schrijf dagelijks minimaal 300 woorden.
  • Indien je flow ervaart, blijf dan vooral doorschrijven en stop niet bij 300 woorden.
  • Indien je geen motivatie hebt, ga toch naar je schrijfplek toe en begin gewoon te schrijven.
  • Leg de lat niet direct te hoog voor jezelf. Neem je voor om 300 woorden te schrijven en geen 1000 woorden.
    • Wees niet te kritisch gedurende het schrijfproces zelf.
    • Schrijf gewoon en schakel de interne criticus uit tijdens het schrijven.
    • Je interne criticus schakel je pas in als je verbeteringen wil aanbrengen, omdat je een boek wil uitbrengen, een blog wil publiceren, een gratis E-boek beschikbaar wil stellen.
    • Het redigeer proces is wezenlijk anders dan het schrijfproces. Scheid deze 2 processen dan ook.
  • Maak er een schrijfspel van waar je van geniet en maak er geen schrijfwedstrijd van.
  • Creëer de juiste omstandigheden om met plezier te kunnen schrijven.
    • Creëer een plek zonder afleidingen.
    • Zorg dat je schrijft aan een opgeruimd bureau.
    • Zorg dat anderen je niet storen op jouw schrijf moment. Hang desnoods een bord op de deur met ‘niet storen’.
    • Schenk een kop cappuccino in voor jezelf.
    • Neem een stukje pure chocolade mee als beloning.
    • Ga schrijven.

Één reactie op “Hoe creëer ik goede routines?”