De meest belangrijke eerste stap in het jaarplan traject.

De meest belangrijke eerste stap in het jaarplan traject

Wil jij betere financiële resultaten behalen? Begin dan een waardengedreven visie voor jezelf formuleren.

Waarom? Omdat een waardengedreven visie de aandacht trekt, mensen aanspreekt en waardevol is.

Een visie is waardevol. Niet omdat ik dat vind, maar omdat een visie afgeleid van je top 10 persoonlijke waarden nu eenmaal heel waardevol is. 

Waarden zijn waardevol voor jou, voor mij en ook voor jouw bedrijf. Dit is nu eenmaal wat waarden voor je zijn en wat waarden voor ons doen. En een visie afgeleid vanuit waarden is daarom altijd heel waardevol. Aan een waardevolle visie wil je elke dag werken. Niet omdat het moet, maar omdat je dit wil.

Een aantrekkelijk visie is een visie die inspireert en motiveert. Het draait hierbij niet om jou. Net zomin als deze website om mij draait.

De visie staat centraal.

Het is een inspirerende visie die inspireert en aanzet tot geïnspireerde actie. Een inspirerende visie waar jij je aan committeert. Jij inspireert op jouw beurt weer anderen door een voorbeeld van commitment aan de inspirerende visie te zijn. Wanneer jij geïnspireerd bent dan inspireer je automatisch ook anderen. Maar het begint met een inspirerende visie. Met jouw enthousiasme en commitment inspireer je anderen om ook hun enthousiasme en commitment te tonen voor jouw visie. Een visie waar jij en anderen met plezier aan werken om deze te verwezenlijken. Een weg waar jouw hart sneller van gaat kloppen, waar je enthousiast over bent en waar je energie van krijgt. 

  1. Een visie die je dusdanig inspireert en motiveert dat je bereid bent hieraan vast te houden. 
  2. Zonder visie ontbreekt de stip aan de horizon waar je elke dag aan wil werken.
  3. Geen visie staat gelijk aan geen drive, geen commitment en geen onderscheidend vermogen.
  4. Een visie is het juiste vertrekpunt.

En om met de eerste vraag te beginnen ‘waarom een jaarplan?’ kan ik een kort en duidelijk antwoord geven. 

Elk groot doel wat je wilt bereiken zal je eerst als doel moeten stellen, of dit nu een nieuw huis is, een andere baan is of een verlies in winst ombuigen bij jouw bedrijf.  

Bedrijven stellen een jaarplan op om een samenhangend geheel te krijgen om hun belangrijkste speerpunten afgeleid van de visie te realiseren en de hiervan afgeleide concrete doelen te behalen

De klemtoon ligt op een samenhangend Jaarplan geheel.

Doelen vervullen zich niet vanzelf.

Van probleem naar oplossing

Je koopt niet een eindejaarslot en als de prijs valt is je doel vervuld. Teveel mensen benaderen doelen wel met deze instelling. Men ‘hoopt’ iets te bereiken, men hoopt een betere functie te krijgen, men hoopt betere resultaten te gaan behalen en inderdaad men hoopt dat de hoofdprijs valt op hun oudejaarslot – al is de kans op een winnend lot slechts 0,00000016%!

Doelen vervullen zich niet vanzelf.

Hopen op iets is geen strategie en resulteert alleen maar in nog meer hopen dat het goed komt.

Persoonlijke doelen vervullen zich niet vanzelf en bedrijfsdoelen vervullen zich ook niet vanzelf.

  • Gaat het goed met jouw bedrijf?
  • Ontwikkelen de omzet en resultaten zich positief?
  • Heb jij vertrouwen in jouw persoonlijke toekomst bij jouw bedrijf? En hoe zit het met jouw afdeling? En met het totale bedrijf?
  • Wordt er genoeg geld verdiend om de benodigde investeringen te kunnen doen?
  • Is er genoeg ruimte om alle werknemers een gezonde werkomgeving te garanderen?
  • En is voldoende studiebudget beschikbaar zodat iedereen die dat wil zich kan blijven ontwikkelen?
  • Is er ruimte om jouw verdiende salarisverhoging eindelijk te krijgen?

Goede bedrijfsresultaten zijn een voorwaarde om vertrouwen in de toekomst te blijven behouden en met plezier te kunnen blijven werken. 

De Doelen Stellen Gids

En te vaak wordt dit pas volkomen duidelijk als het verkeerd gaat …. als de resultaten onder druk komen te staan …. er misschien zelfs wel verlies gemaakt wordt …. mensen eruit moeten …. en heel misschien zelfs het voortbestaan van het gehele bedrijf op het spel komt te staan ….

Hopelijk wil je proactief aan de slag gaan met het jaarplan vanuit kracht en niet omdat het moet en omdat de resultaten onder druk staan.

Maar zelfs als je met het jaarplan aan de slag wil gaan omdat jouw baan, jouw afdeling of het voortbestaan van jouw bedrijf op het spel staat,  dan vind ik het nog steeds super goed dat je aan de slag wilt gaan en de resultaten wil verbeteren.

Hoe behaal je betere resultaten

Resultaten verbeteren gaat verder dan alleen de financiële resultaten!

Financiële resultaten zijn uiteindelijk het gevolg van alles wat er wel en niet goed gaat binnen het bedrijf. 

En dit ‘alles wat wel en niet goed gaat binnen het bedrijf’ komt aan bod in het jaarplan.

Bedrijven die ‘slechte’ resultaten behalen daar is fundamenteel iets mis mee! En daar dient iets aan gedaan te worden, en hoe sneller hoe beter.

Wat er precies fundamenteel mis is bij jouw bedrijf, is de puzzel die jij moet gaan oplossen.

Komt het altijd goed als je met een jaarplan aan de slag gaat?

Niets komt vanzelf goed! En dit heeft alles met de tweede wet Thermodynamica te maken!

De vraag is hoeveel tijd heb je nog en hoeveel geld heb je nog om de turn-around te maken?

Het positieve nieuws, met veel tijd en veel geld kunnen heel veel problemen WEL opgelost worden.

En wanneer je proactief vanuit kracht met het jaarplan aan de slag wil gaan, dan ga je precies uitzoeken wat er nodig is om jouw bedrijf nog sterker en nog beter renderend te maken.

De meest belangrijke eerste stap in het jaarplan traject.

Vraag 2: Wat is de meest belangrijke eerste stap in het jaarplan traject?

Bedrijven stellen een jaarplan op om een samenhangend geheel te krijgen om hun belangrijkste speerpunten afgeleid van de visie te realiseren en de hiervan afgeleide concrete doelen te behalen was mijn antwoord op de vraag waarom een jaarplan opstellen. 

De tien elementen die tezamen het jaarplan maken heb ik uitgebreid op de website beschreven.

De meest belangrijke eerste stap in het jaarplan traject is altijd een inspirerende visie

De eerste stap is altijd – of het nu een persoonlijk doel of een bedrijfsdoel is – te komen tot een inspirerende visie. Deze visie beschrijft de ideale einduitkomst zoals jij deze voor je ziet. 

Deze inspirerende visie beschrijft een verwacht eindresultaat waar je dit alles voor doet en geeft antwoord op de vraag ‘waarom’ en ‘waarvoor’ je het allemaal doet. Als je geen duidelijk antwoord kan geven op de vraag ‘waarom’ en ‘waarvoor’ je alle tijd en inspanning wil gaan leveren  ….. dan ga je de benodigde tijd ook niet vrij maken en de inspanning ook niet leveren.

En een visie geeft ANTWOORD op deze vragen.

 

error: Content is protected !!