
Wat is jouw onderscheidend vermogen maakt onderdeel uit van het jaarplan traject.
Onderscheidend vermogen is noodzakelijk om succesvol te zijn en te blijven. Wanneer het onderscheidend vermogen ontbreekt ga je op in de grote massa en concurreer je met iedereen. En als je tegen ‘iedereen’ moet concurreren ga je een gevecht aan wat je nooit kan winnen.
Je moet weten wat jouw onderscheidend vermogen is om jouw visie te realiseren en jouw doelen te bereiken.
Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Wanneer je antwoord kan geven op de vraag ‘wat is jouw onderscheidend vermogen?’ dan weet je waar jij het verschil maakt. Als je weet waar jij het verschil maakt dan heb je iets unieks in handen. Dan weet jij waar je sterktes maar ook waar je zwaktes liggen. Dan heb je zicht op de kansen en bedreigingen.
Met jouw onderscheidend vermogen trek je de aandacht van je doelgroep en krijg je het applaus wat je verdient en nastreeft.
Het onderscheidend vermogen zet je in om successen te bereiken, volgens jouw definitie van succes.
Vervolgens kan je een strategie hieruit afleiden, bijvoorbeeld:
- Lagere prijzen om een steeds groter marktaandeel te verwerven, waarmee je in staat bent om steeds verder te prijzen te verlagen en je concurrentie op een steeds grotere achterstand zet.
Of
- Steeds hogere prijzen te gaan berekenen omdat je precies weet wie je ideale klant is, welke klant in exclusiviteit 1 op 1 met jouw wil werken. En daarom ook bereidt is hogere prijzen te betalen.
Eerst dien je te weten wat je onderscheidend vermogen is om de juiste strategie te bepalen.
Wat is jouw onderscheidend vermogen en waar krijg je energie van?
Wanneer je jouw basiswaarden centraal zet wordt het eenvoudiger om een echt onderscheidend vermogen te krijgen. Want als je basiswaarden centraal zet dan borg je dat jij plezier, enthousiasme en energie krijgt van de activiteiten die je onderneemt. Alles is energie. Energie is een succes bepalende factor. Met een tekort aan energie bereik je helemaal niets en heb je zeker geen onderscheidend vermogen. In plaats van te beginnen met de vraag ‘wat is jouw onderscheidend vermogen’ kan je ook beginnen met de vraag te beantwoorden ’wat geeft mij energie?
Zet plezier, enthousiasme en energie centraal
Zet plezier, enthousiasme en energie centraal en beantwoord dan de vraag en dan wordt het eenvoudig om zicht te krijgen op jouw onderscheidend vermogen. Wanneer je plezier, enthousiasme en energie centraal zet dan blijf jij je stap voor stap ontwikkelen. Niet als doel op zich maar omdat je plezier aan de reis beleeft. Je verwachtingen worden dan vanzelf steeds groter. En verwachtingen vormen het startpunt voor meer succes.
Jouw onderscheidend vermogen geeft jouw (zelf)vertrouwen en een concurrentie voordeel. Dit voordeel resulteert in meer succes en niets werkt beter voor jezelf vertrouwen dan succes. Zo creër je een positieve feedback loop van:
succes ==> zelfvertrouwen ==> meer succes ==> nog meer zelfvertrouwen etc.
Waar sta jij met jouw bedrijf of afdeling?

Waar sta jij met jouw bedrijf en wat is jouw onderscheidend vermogen? Ben jij een star, question mark, dog of cash cow?
- Ben jij de marktleider of heb je een klein marktaandeel?
- Zit je in een groeimarkt of niet?
Waar sta jij met jouw bedrijf in de BGC matrix?
Een ster zijn willen we allemaal. Een groot marktaandeel hebben in een groeimarkt gaat natuurlijk niet vanzelf. Zonder te weten wat jouw onderscheidend vermogen is ga je geen ster worden. Maar een dog zijn, dus een klein marktaandeel in een volwassen markt hebben, gaat je niet het gedroomde succes brengen. En dus moet jij jezelf als CEO van jouw bedrijf of afdeling de vraag stellen welke veranderingen je nu gaat aanbrengen om op te schuiven in de matrix van dog naar question mark. Om van question mark misschien dan verder op te schuiven naar star.
En een ster zijn betekent niet dat je ook ster blijft. De 2e wet thermodynamica is hier duidelijk over. Juist als je een ster bent dien je constant te verbeteren.
Je hebt de financiële middelen om te verbeteren dus zet de beschikbare middelen goed in en blijf je mensen, processen en producten/diensten verbeteren.
Het jaarplan is het instrument om hier constant aan te blijven werken. Support nodig?