Categorieën
Stap 1 - Bepaal je doel

Ultieme nieuwjaarswens

De ultieme Nieuwjaarswens

Ultieme nieuwjaarswens

Hoe mooi zou het zijn als je ultieme nieuwjaarswens werkelijkheid is geworden als je eind 2019 terugkijkt? Maar als de afgelopen jaren jouw ultieme nieuwjaarswens niet is uitgekomen, dan wil je het misschien dit jaar wel anders gaan aanpakken? Nieuwjaarswensen werken immers toch niet. In plaats van met iedereen de ultieme nieuwjaarswens te delen kan je ook starten met het ontwikkelen van een heldere visie.

Een heldere visie maakt het verschil

Een heldere visie is het vertrekpunt en de stip op de horizon waar al je acties op gericht zijn.

Aan een waardevolle visie wil je elke dag werken. Niet omdat het moet, maar omdat je dit wil. Een heldere visie maakt het verschil en is waardevol.

Je kiest er uit vrije wil voor om stap voor stap aan je visie te werken, omdat je dit leuk vindt, omdat je hier plezier aan beleeft, hier energie van krijgt en hier enthousiast over bent.

Een aantrekkelijk visie is een visie die inspireert en motiveert.

Het draait hierbij niet om jou. De visie staat centraal. Het is een inspirerende visie die inspireert en aanzet tot geïnspireerde actie. Een inspirerende visie waar jij je aan committeert. Een visie die je dusdanig inspireert en motiveert dat je bereid bent hier aan vast te houden. 

Wat zijn je speerpunten om jouw visie te realiseren?

Het probleem van de ultieme nieuwjaarswens is dat het 9 van de 10 keer ook een wens blijft. Een wens is niet meer dan een vaag verlangen waar geen enkele inspiratie van uit gaat, waardoor ook geen enkele geïnspireerde actie volgt. Eerst zal je toch echt een werkelijk besluit moeten nemen om dan vervolgens geïnspireerd aan de slag te gaan. Een aantrekkelijke visie geeft je wel de inspiratie die je nodig hebt en zet aan tot geïnspireerde actie. 

Wat zijn jouw 3 speerpunten om je visie te verwezenlijken?

Een visie is een droomambitie welke aangeeft waar je over 1, 3 of 5 jaar wil staan, afhankelijk van hoe ambitieus jouw visie is. Grote ambitieuze visies kosten in de regel nu eenmaal meer tijd om te verwezenlijken dan minder ambitieuze visies. Een sterke visie geeft richting, inspireert en is ambitieus. Een heldere visie zie je voor je en kan je derhalve ook beschrijven.

Wat moet je doen om jouw visie te realiseren? Wat zijn jouw 3 speerpunten om je visie te verwezenlijken? Meer is echt niet beter. Er zijn altijd enkele speerpunten die veel belangrijker zijn en veel meer impact hebben dan al die andere vele mogelijke speerpunten. De 80/20 regel werkt altijd en overal.

Wat zijn de sleutelfactoren voor jouw toekomstig succes? 

Bepaal de focusgebieden. Want dat wat je aandacht geeft groeit. Waarop (op welke factoren) moet jij je gaan focussen om de visie te gaan realiseren? Waarop moet jij de aandacht richten? Wat doet er écht toe in het kader van de visie?

Succes bepalende factoren: 

Succes bepalende factoren die wij ontdekt hebben in het jaardoel traject om een visie te realiseren zijn bijvoorbeeld: 

1 – Commitment en Energie.

2 – Heldere visie en inspirerende missie.

3 – Houding.

4 – SMART doelen stellen.

5 – Plan op hoofdlijnen.

6 – Prioriteit.

7 – Feedback.

8 – Onderneem actie.

Succes bepalende factor 1 – Commitment en Energie

Wanneer je leeft in lijn met jouw basiswaarden dan beschik je over bergen energie. En als je beschikt over bergen energie kan je ook bergen verzetten en ben je geïnspireerd om actie te ondernemen. 

Wanneer je energieniveau laag is dan zie je dit terug in je gemoedstoestand, je houding en de resultaten. Zonder voldoende energie zet je helemaal niets in beweging en ontbreekt elke overtuigingskracht om er echt voor te gaan.

Wil je betere resultaten behalen dan dien je allereerst over veel energie te beschikken. En het zijn jouw basiswaarden die jouw accu opladen en je over heel veel energie laten beschikken.

In het gratis eboek wat je misschien al hebt gedownload ben ik hier dieper op in gegaan. Ook hebben we daarbij gekeken naar het het belang van een zuivere win-win-win en het scherp op je netvlies hebben staan van ‘jouw waaroms’.

Heb je het gratis eboek nog niet gedownload dan kan je dat alsnog doen.